16 Temmuz 2018 Pazartesi

MP135 AİR QUALİTY - HAVA KALİTESİ ÖLÇÜMÜ

Merhabalar...

Geçenlerde heves ederek aldığım Mp135 sensörü ile ilgili tecrübelerimden bahsedeceğim size..


İlk olarak söylemek gerekirse sensör çok hassas ve rezistans uçlarına enerjilendirdiğiniz de bir süre sonra dış kısım epey ısınıyor ( kutu vs. tasarlamak isteyenler buna dikkat etmek isteyebilir diye düşünüyorum) Genellikle anladığım kadarıyla sensörün datasheetin karbonmonoksit yani CO ölçebildiği için hava kalitesi ölçebileceği söylenmiş.yoksa bildiğiniz alkol metre sensörü 😂


Sensör data sheetinde yazdığına göre ; ISOBUTANE= Butan gazının hidrojenle daha fazla aşna fişna yapmış hali sanırım 😂 ALCOHOL= bildiğimiz alkol yabancımız değil..

H2= yine hidrojen abimiz iş başında Dihodrojen diye okunan 2 hidrojenden oluşan element

CO= karbonmonoksit,

Gibi gazları ölçebiliyor...Yani anlaşılan sensör "CO" ölçebildiği için hava kalitesi ölçer diye anılıyor..
Kaldıki zaten piyasada satılan oksijen ölçerlerin fiyatları neredeyse bu sensörün 7-8 katı..o yüzden çok birşey beklemeyin..alkol falan ölçecek iseniz yada alkolümsü şeyler işe yarar.. Ama hoşuma giden yani videoda görüldüğü üzere çok hızlı tepkime vermesi.Ben bu kadar hızlı tepkime vereceğini düşünmemiştim hiç.. Evde deneme yapmak isterseniz kolonya şişesini sensöre damlatmadan üstüne üflettirrirseniz yada videodaki gibi hızlı yapıştırıcı aktivatörü veyahutta japon ile denemeler yapabilirsiniz..Evde alkol varsa oda olur 😂 DİKKAT..!

Senssör üzerine kesinlikle yapışkan pudralı deodorant vs gibi özellikle slikon içerikli kimyasallar püskürtmeyin sensör birdaha ölçüm yapmayabilir.


ELEKTRONİK KISMI



Aslına bakarsanız gayet basit..LM358 ile basit bir ara opamplı kısım mevcut.

Ben 12F683 ün ADC girişi ile okuma yaptırdım fakat dasheetteki gibi gaz oranlarını ppm olarak değilde voltaj olarak okuttum..

Denemelerimde gözlemlediğim normal şartta ki sevide kaç volt okuyorsamve gaz algıladığında max kaç voltlara çıkıyorsa ledlerin ölçeklendirmesini o şekilde yaptım.


İlave olarak:

* Datshhetindeki ayak yapısına güvenip aldanmayın sensör ayaklarını ölçerek bulun.

ısıtıcı 85R civarı direnç göstermekte.
diğer iki ayak 100k civarlarında

* Datasheetinde derki eğer sensör uzun süre enerji verilmeden beklemiş ise;
Bekleme süresinin karşılığındaki süre kadar enerjili bekletilmeli.Buna galvanik yaşlandırma diyorlarmış.

* Sensör normal şartlarda (sıcaklığa görede değişebilir bu ) 0.670V çıkış veriyor. Sensör Gaz algıladığında çıkışın 2.5v'ları gördüğünü gözlemledim.

* Rezistans ac yada dc beslenebiliyor.

* Rezistans için ayrı bir 7805 kullanın derim.Sağlam olsun


Şimdilik bu kadar.Kalın sağlıcakla...